Letecká bitva na vašem stole

Článek od: Petr Simcik - 10.11.2011

Vítr svištící kolem křídel, synchronizované kulomety dštící déšť olověných střel a palec nahoru na znamení úspěšného zásahu. To jsou letecké souboje první světové války, a přesně to můžete zažít u vás v obýváku za nulových nákladů a s nulovým rizikem.

Tahle hra není zrovna můj vlastní koncept. Vychází z deskové hry, která se u nás normálně prodává a pokud tento projekt vyzkoušíte a zalíbí se vám, tak si můžete originál, Wings of war deluxe, který obsahuje spoustu možností navíc a čtyři krásné věrné plastové modely, pořídit za necelou tisícovku.

Výhodou tohoto projektu je fakt, že si můžete nějakou tu zábavu užít už při výrobě hry a s trochou dopomoci ji klidně svěřit do rukou dětem.

1) První věc, kterou byste si měli vyrobit, jsou samotná letadla. Mě k tomu posloužilo lego. Konstrukce letadel není nikterak složitá a v mezích možností lze vyrobit mnoho strojů, které si budou s předlohami jakž takž podobné - ať už jde o Rudého Barona s třemi plochami křídel, či Velblouda, s předsazeným horním křídlem, na kterém létal legendární Biggles. Dalším důvodem proč začít s letadly je fakt, že drobotina bude nucena do dalšího tvoření, aby je mohla použít.

 

(Nenutím vás do dvouplošníků, viděl jsem tuto hru se stíhačkami X-Wing a Tie-fighter z Hvězdných válek a my doma používáme Lego postavičky Harryho Pottera na košťatech.)

Pokud se vám z nějakého důvodu nedostává Lega, použijte letadla nakreslená na kartách, jako je tomu na druhém archu přílohy.

TIP: Můžete si také zamodelařit a použít letadla z projektu Letadlo táty geeka vytisknutá na A6. Připravte se ale na to, že půjde o piplačku prodlužující tento projekt o několik hodin. Na druhou stranu, jestliže máte doma už většího školáka, tohle je práce přesně pro něj. Můžete pak také dát k dobru historku o tom, že před vynálezem písíčka takhle modelařila půlka národa.

Pro základnu letadel jsem v Legu použil desku 4x6 dílků. Velikost desky je důležitá, jelikož stejnou by měly mít i karty, minimálně ty manévrovací - viz níže.

2) Karty. Chcete-li se ihned vrhnout do víru bitvy, vytiskněte si moje předpřipravené karty. Pokud je z nějakého důvodu použít nechcete (potřebujete větší, nelíbí se vám apod.), vrhněte se do kreslení. K úpravě stávajících karet v počítači vám dobře poslouží například volně šiřitelný program Inkscape (www.inkscape.org). Nebo vezměte pravítko a karty si nalajnujte a vykreslete ručně! Děti pak za pomocí pastelek, vodovek apod. mohou vytvořit opravdové skvosty, vy pak jen doplníte černým fixem pomocí křivítka manévry. Na co byste měl dávat pozor je správné množství různých manévrů. Když budete hrát podle mých pravidel, budete navíc potřebovat i odlišit schopnosti jednotlivých letadel.

Karty s oblohou a manévry potiskněte z druhé strany pozadím s modrým nápisem. Zásahové (červené) karty pozadím s červeným nápisem. Zásahových karet vytiskněte více archů. Ideálně jeden na každého hráče. Manévrovací karty stačí pro dva, maximálně 3 hráče, jinak jich bude potřeba také více.

 

3) Do boje!

Pravidla:

Určete si bojiště, ideální je stolek v obýváku. Jakmile letadlo opustí při manévru bojiště, zřítilo se a hra pro něj končí.

Rozdělte karty označené M co nejvíce rovnoměrně. Pokud používáte moje letadla, karty označené rudým F může používat jen Rudý Baron a má je jako karty navíc. Stejně tak jedině Bristol používá karty s modrým B a naopak nemůže použít karty, na kterých je B přeškrtnuto.

Rudý Baron a Bristol mají, jak vidíte na mých kartách, méně zásahových bodů (Čísla na kartách s letadly.). Rudý Baron je ale manévrovatelnější než ostatní letadla a Bristol zase může střílet na obě strany, resp. může se rozhodnout zda střílet dozadu či dopředu.

Pokud jsou karty rozděleny, letadla umístěna kamkoli na plochu, karty zásahu lícovou stranou dolů a pečlivě zamíchány, můžete začít.

Hraje se systémem tahů.

  1. Hráči si vyberou tři tahy ze svého balíčku karet a vyskládají je před sebe tak, aby soupeři neviděli, jak poletí.
  2. Hráči otočí první kartu a přiloží ji před své letadlo. Letadlo posunou na pozici černé čáry na konci dráhy nakreslené na kartě. (Karty s černou šipkou znamenají prudkou otočku a mohou být použity jen po rovném letu. Výjimku má Red Baron)
  3. Pokud se letadla přiblížila na 18 centimetrů a méně, začíná boj. Vzdálenost se počítá od středu destičky pod letadly. Možnost zásahu protivníka určuje výseč od střed destičky k rohům vpředu. Na kartách je nakreslená, u lega je potřeba si ji představit. Jestliže můžete zasáhnout více protivníků, můžete si vybrat. Zasažený hráč si lízne jednu kartu zásahu a schová si ji - počítání zásahů probíhá tajně a projeví se, až když počet zásahů přeroste možnosti letadla. Zasažený hráč ze vzdálenosti 9 cm si lízne dvě karty zásahů.

Postup a, b, c, se opakuje.
Jestliže se letadla překrývají, vyhýbají se a nemohou na sebe střílet, nikdy se ale nesrazí.
Hra končí, když zůstane ve vzduchu poslední letadlo.

Další možnosti:

Mise - jeden hráč musí zničit cíl několika výstřely a ostatní mu v tom brání. Jeden hráč musí prorazit blokádu ostatních apod.

Letové hladiny - karty s červenou čárou mohou sloužit k změně letové hladiny, takto pak můžete hrát opravdu ve 3D :) Střelba skrz více letových hladin je nemožná (V jiném případě se totiž stane, že hráči vystoupají do nejvýhodnější letové hladiny a pak se hraje zas standardně.). Měli byste si určit nějaký strop. Letové hladiny se dobře znázorňují změnou množství kostek, na kterých je letadlo připevněno.

Karty ke stažení:

 

Přidat komentář